Skip to main content

L’oscaritzat Mark Berger acosta al públic l’ofici de muntador de so

L’Acadèmia del Cinema Català i l’acadèmia Bande à part han organitzat una taula rodona amb Berger, guardonat quatre cops per l’Acadèmia de Hollywood per Apocalypse now, Elegidos para la gloria, Amadeus i El Paciente Inglés

Barcelona, 12 de novembre de 2010. Aquest matí el muntador de so Mark Berger, guardonat per l’Acadèmia de Hollywood en quatre ocasions, ha participat en una taula rodona organitzada per l’Acadèmia del Cinema Català i l’acadèmia Bande à part de Barcelona que ha tingut lloc a la seu de l’SGAE i en la que també hi ha estat present l’acadèmic Jordi Arquès.

Berger, amb més de 30 anys d’experiència i amb una trajectòria reconeguda a nivell internacional, ha acostat als assistents l’ofici de muntador de so i ha recalcat la importància que aquest té en la creació de l’atmosfera sonora de tota producció cinematogràfica.

Berger ha encoratjat al públic a fer un anàlisi reflexiu de l’art, i ha suggerit que la tecnologia moderna no hauria de modificar el sentit conceptual del so: “la tècnica mai és tan important com el que estàs enregistrant. No per més avançada que estigui la tecnologia el resultat ha de ser millor”. En aquest sentit Berger ha destacat que a vegades és important “desendollar-se de la tecnologia”.

A la presentació Mark Berger ha projectat una escena de “El talento de Mr. Ripley”, de la que ha analitzat la utilització dels elements sonors que la composen per tal de ressaltar la seva importància. Berger ha assegurat que “la música i els efectes han d’estar al servei del guió”

L’exercici de muntatge sonor de Mark Berger es recolza en la subtilesa i en el cerca de creació d’atmosferes sonores no basades només en sons sorolloses o músiques espectaculars. Per aquest motiu el muntador de so ha fet referència als muntatges de les pel·lícules actuals, assegurant que en alguns casos busquen una potència sonora excessiva.  

Trajectòria de Mark Berger
Tot i que la seva introducció al món cinematogràfic va ser casual, Mark Berger s’ha consolidat com una figura clau en l’àmbit del muntatge sonor en les produccions cinematogràfiques. És un dels cineastes sorgits a Califòrnia del Nord a principis dels anys 70 al voltant de Francis Ford Coppola; una generació marcada per la seva oposició a la gran industria de Hollywood i al sistema que l’envoltava. Al llarg de la seva carrera Berger ha format part de més de 150 pel·lícules, entre les que destaquen les quatre per les que ha guanyat un Oscar: Apocalypse now, Elegidos para la gloria, Amadeus i El Paciente Inglés. Altres films destacats de la seva filmografia són El Padrino II, Alguien Voló sobre el nido del cuco o El talento de Mr. Ripley.

10.000 persones participen al Filmets Badalona Film Festival

EL CURT FRANCÈS HURLEMENT D’UN POISSON, ESCOLLIDA MILLOR PEL·LÍCULA.

Ahir dissabte es va clausurar el FILMETS BADALONA FILM FESTIVAL 2010 al Teatre Zorrilla de Badalona, en una gala conduïda per Lídia Heredia i Espartac Peràn i amb la participació de nombroses personalitats de la indústria cinematogràfica i els autors premiats. L’acte de cloenda va posar fi a nou dies dedicats al curtmetratge en tots els seus vessants, al llarg dels quals prop de 10.000 espectadors han convertit aquest festival, un any més, en un punt de referència internacional.

Veredicte Oficial del Jurat Internacional Filmets 2010:

VENUS de Badalona i 3.000 euros a la millor pel·lícula
HURLEMENT D’UN POISSON. Sébastien Carfora. França.

VENUS de Badalona i 1.000 euros a la millor ficció
BAD LYRICS. Marcin Maziarzewski. Polònia.

VENUS de Badalona i 1.000 euros al millor documental
NID HEI CHO. Thaïs Odermatt. Suïssa.

VENUS de Badalona i 1.000 euros a la millor animació
LOGORAMA. Produïda per Autour de Minuit. França.

VENUS de Badalona i 1.000 euros al millor film experimental
GERMANIA WÜRST. Volker Schlecht. Alemanya.

VENUS de Badalona i 1.000 euros a la millor producció jove (director menor de 25 anys)
I WISH. José Martín Rosete. Espanya.

VENUS de Badalona i 1.000 euros - Per la convivència
PANCHITO. Arantxa Echevarría. Espanya.

VENUS de Badalona i 1.000 euros a la millor producció de Badalona
AMOK. Jessica Ruíz i Carla Rendón. Catalunya.

VENUS de Badalona i 1.000 euros -  Premi als valors humans (Novetat Filmets 2010)
ONE GOAL. Sergi Agustí. Catalunya.

VENUS de Badalona i 1.000 euros - Premi especial del Jurat
INCIDENT BY A BANK. Ruben Östlund. Suècia.

Millor curt inspirat en el món del còmic
WONDROUS WOMAN. Rosanne Lucarelli. Estats Units.

VENUS de Badalona i 1.000 euros – Premi del públic
LOST AND FOUND. Philip Hunt. Anglaterra.

VENUS de Badalona i 1.000 euros a la millor producció catalana, concedit per Cinema 3 de Televisió de Catalunya
RODILLA. Juanjo Jiménez. Catalunya.

Premis especials:

Premi al millor curtmetratge emès per la XTVL.
INSTEAD OF ABRACADABRA. Patrick Eklund. Suècia.

Premi “Amics del Teatre Zorrilla” a la millor interpretació masculina.
Gregor Mielczarek. BAD LYRICS. Polònia.

Premi “Amics del Teatre Zorrilla” a la millor interpretació  femenina.
Yelle. UNE PUTE ET UN POUSSIN. França.

Premi “Amics de la Música” a la millor banda sonora original.
Max Ritchter. LOST AND FOUND. Anglaterra.

Premi EUROPA
DÉDALE. Arnaud Bouniort. França.

VENUS de Badalona i 1.000 euros al millor curtmetratge de l’Estat Espanyol per votació popular del públic  (Novetat Filmets 2010)
SEIS CONTRA SEIS. Marco Fettolini i Miguel Aguirre. Espanya.

Premi FNAC al curt català més votat per votació popular, dotat amb 300 euros.
SEXEGENARI. Ander Duque. Catalunya.

Jurat Oficial Internacional:

El Jurat Internacional ha estat presidit per l’actor Roger Coma, actor i membre de l’Acadèmia del Cinema Català. I integrat per Efthyia Zymvragaki (fotògrafa i Màster en produccions artístiques i d’investigació), Angelo Orlando (actor, guionista, director, autor teatral i escriptor), Alexia Muiños (actriu i directora de teatre i cinema), i Jordi Canchales (Responsable de producció i coordinació del Fastcurt).

Total de curtmetratges inscrits a FILMETS 2010: 1.500
Programa Internacional - Secció oficial: 232 curtmetratges seleccionats, projectats en 28 sessions
Països participants: 57 d’arreu del món
Total d’espectadors en sales: 10.000