2016: "La Academia de las Musas"
El jurat decideix atorgar el Premi, a la seva quarta edició, a l’última obra del cineasta barceloní José Luis Guerin.
El Jurat d’aquest any, format per Sergi Belbel, Teresa Enrich, Ingrid Guardiola i Sergi Pérez –guanyador de la tercera edició del premi pel seu film El camí més llarg per tornar a casa–, juntament amb la presidenta d’honor, Marta Molins, han decidit atorgar el Premi Pepón Coromina 2016 al director José Luis Guerin per la seva pel·lícula La Academia de las Musas. El Jurat, d’entre les 18 propostes i inscripcions rebudes, premia “la gosadia de José Luis Guerin, productor, guionista i director de La Academia de las Musas, de parlar de l'amor des de la literatura, aconseguint un insòlit experiment cinematogràfic on el que sembla ser un documental "pur" ens sorprèn amb uns girs propis de la ficció més "pura", per on transiten els personatges des de la seguretat d'una càtedra universitària al patetisme i la misèria dels seus protagonistes”.
El guardó
L’Acadèmia del Cinema Català encarrega cada any el guardó del Premi Pepón Coromina a un artista diferent que interpreti d’una manera personal l’esperit “Pepón Coromina”, reivindicant el seu risc de fer les coses “d’una altra manera”, amb convicció i imaginació.
El guardó del premi d’enguany l’ha concebut i realitzat l’artista Francesca Llopis, prenent el relleu de Curro Claret, Tona Coromina i Àngels Ribé. Consisteix, segons la seva autora, “en una bola de vidre contundent, des de la qual veiem el sòlid futur, la llum de l’il·luminat, la fragilitat alhora necessària per crear, revelació i enlluernament dels sentits atents. Llum pròpia. La base de la bola és un carret de pel·lícula daurada, que és el que dóna estabilitat al cineasta en el seu futur. Dins de la bola hi ha rastres de cel·luloide, essència material del cinema vinculada a la memòria de Pepón Coromina. Aquesta pel·lícula interior evoca als vaixells que habiten dins les ampolles; viatges i nous horitzons. L’or del guardó és de 24 quirats de puresa, resistent a la calor. Or congelat dins del vidre que no arriba als 21 grams anímics. La peça anirà dins d’una caixa d’arxiu autèntica, referència al fons d’un personatge que, com a bon productor, havia de conservar molts documents. L’interior és daurat en relació als èxits aconseguits i com a bressol dels que vindran. Dins hi haurà confeti, provocant una pluja de colors en el moment de l’entrega, ja que és una festa d’estiu”.
Ha recollit el reconeixement la protagonista de la pel·lícula, Rosa Delor, de les mans de Marta Molins en el marc incomparable de la Plaça dels Somnis del Tibidabo.
Per segon any consecutiu, el guanyador del Premi Pepón Coromina serà un dels convidats al Festival de Cinema Europeu de Sevilla, que tindrà lloc el novembre de 2016.
El cineasta
José Luis Guerín. És un dels màxims representants del cinema d’autor europeu, per la capacitat de crear una obra singular, poètica, en continua renovació del llenguatge fílmic i de la mateixa idea de bellesa. Debuta amb el llargmetratge Los motivos de Berta (1985) que obté, entre d’altres guardons, el Premi Sant Jordi de Cinematografia (RNE). A aquesta pel·lícula la segueixen Innisfree (1990), i Tren de sombras (1997). José Luis Guerín es dóna a conèixer al gran públic amb En construcción (2001), Premi Goya al millor llargmetratge documental, Premi Especial del Jurat al Festival de Sant Sebastià, Premi FIPRESCI de la Crítica Internacional al mateix certamen i Premi Nacional de Cinematografia d’Espanya del 2001. L'any 2007 Guerín participa a la Mostra de Cinema de Venècia i al Festival de Cinema de Toronto amb els projectes Unas fotos en la ciudad de Sylvia i En la ciudad de Sylvia. Aquell mateix any concep la instal·lació fotoseqüencial Las mujeres que no conocemos per al pavelló espanyol de la 52ª Biennal d'Art de Venècia. Li seguiran Guest (2010) i la instal·lació expositiva La dama de Corinto. El 2011 s’edita la seva correspondència fílmica amb Jonas Mekas. La seva darrera pel·lícula, La Academia de las Musas, va estrenar-se internacionalment al Festival de Locarno i va guanyar el Giraldillo d’Or a la Millor pel·lícula al Festival de Sevilla de 2015.