Skip to main content

'Barcelona, la façana del cinema' arriba a Santiago de Compostel·la

El passat 23 de maig es va inaugurar l’exposició “Barcelona, a fachada do cinema” (“Barcelona, la façana del cinema”) a la sala d'art Soado del Col·legi de Fonseca, de la Universitat de Santiago de Compostel·la (USC) que es podrà veure fins al 30 de juny.

L’exposició, formada per una trentena d’aquarel·les de Josep Marfà, pertanyents a la Col·lecció Josep M. Queraltó, ha estat possible gràcies a l’acord entre l'Acadèmia del Cinema Català, l’Academia Galega do Audiovisual i la Fundación Aula de Cine Colección Josep M. Queraltó, amb la col·laboració de la Universitat de Santiago de Compostel·la.


A l’acte d’inauguració van participar el Secretari General de Cultura, Anxo Lorenzo Suárez; el Rector de la Universitat de Santiago (USC), Juan J. Casares; el president de l’Academia Galega do Audiovisual, Antonio Mourelos; el vicerrector d’Estudantes, Cultura e Formación Continua, Franciso Duran; el president de la Fundación Aula de Cine Colección Josep M. Queraltó i Membre d’Honor de l’Acadèmia del Cinema Català, Josep M. Queraltó,  i el vicepresident de la Fundación, Jordi Bonet.


“Barcelona, la façana del cinema” va inaugurar el 13 d’abril de 2011 la nova seu de l’ Acadèmia del Cinema Català a Barcelona, que des de la seva fundació el 2008 compartia les oficines amb el Col·legi de Directors de Catalunya.


L’exposició de Santiago de Compostel·la ha incorporat algunes novetats, entre d'altres, la càmera de filmar Prevost francesa que Buster Keaton va emprar a la pel·lícula "The cameraman", l'autòmata del cinematògraf Lumière, el projector de 35mm quinetoscopi d'Edison de 1897, dues llanternes màgiques, diverses ombres franceses i de Java, el primer quadre que s'ha fet en 3D a Espanya realitzat per l’artista plàstic Otto Cavalcanti i un espai per projectar el DVD "De les ombres al film" que mostra part de les més de 20.000 peces de la Col·lecció Josep M. Queraltó.


Les pintures s’emmarquen dins de l’impressionisme català i retraten les façanes de cinemes de Barcelona de diferents anys, des del Teatre Principal Palacio, construït a finals del XVIII, fins a l’Imax Port Vell, edificat l’any 1995. Entre els quadres seleccionats es troben els retrats de tres històrics barcelonins, el pioner Fructuós Gelabert (1874-1955), el dramaturg, poeta i pintor Adrià Gual (1872-1943), i l’historiador i crític Miquel Porter i Moix (1939-2004).