L’aventura de produir una pel·lícula exclusivament amb inversió privada
Crònica d'Anna Soler-Pont.
Després de més de quatre anys de feina en el desenvolupament ha arribat el moment d'iniciar el compte enrere i, segons el calendari previst, el 17 d'octubre començarà el rodatge de la pel·lícula Rastres de sàndal-Traces of Sandalwood dirigit per Maria Ripoll en anglès i en català, entre Barcelona i Mumbai (Índia). Es tracta del primer llargmetratge de Pontas Films, la productora amb seu a Barcelona propietat dels mateixos socis de l'agència literària Pontas.
La pel·lícula, escrita per l´Anna Soler-Pont amb Coral Cruz com a script editor, es basa molt lliurement en una part de la novel·la del mateix títol que van publicar l'Asha Miró i l' Anna Soler-Pont el 2007 (Editorial Planeta en castellà i Columna en català) amb gran èxit de vendes i que s' ha traduït a tretze llengües fins ara. L'argument de la pel•lícula gira al voltant de la Muna, una actriu de Bollywood (interpretada por Nandita Das) que decideix investigar què li va passar a la seva germana petita Sita, de qui va ser separada a la força sent ella adolescent. La recerca la portarà de Mumbai a Barcelona...
Fins aquí tot seria una notícia normal. Però aquest projecte té diverses peculiaritats i és un exemple més dels canvis que s´estan produint a la indústria audiovisual. Sense haver pogut aconseguir cap tipus de subvenció pública, aquesta pel·lícula s´està finançant exclusivament amb inversors privats, gràcies a coneguts, empreses i fundacions catalanes que han cregut en el projecte i han constatat que sense el seu recolzament no podran existir pel·lícules d´aquest estil ni produïdes totalment des d´aquí.
Una altra peculiaritat és que la direcció de tots els departaments de la pel·lícula estarà a càrrec de dones: directora (Maria Ripoll), ajudant de direcció (Daniela Forn), directora de fotografia (Raquel Fernández), productora executiva i guionista (Anna Soler-Pont), directora de producció (Laia Coll), directora de casting (Luci Lenox), directora d´ art (Anna Pujol Tauler), sonidista (Eva Valiño), muntadora (Irene Blecua), compositora de la banda sonora (Zeltia Montes)... Malgrat l´existència de bones professionals, actualment poques pel·lícules estan liderades por dones des d´un punt de vista industrial (així com cada vegada hi ha menys dones protagonistes a les pel·lícules comercials: el 90% de les pel·lícules estrenades als Estats Units en el que portem de 2013 estan protagonitzades exclusivament per homes).
L´estratègia de màrketing es beneficiarà de la visibilitat actual de la ciutat de Barcelona i de la curiositat que desperten els èxits de Bollywood, a més del debat que generen les conseqüències de les adopcions internacionals. Produir una pel•lícula pensada per al gran públic barrejant les llengües anglesa i catalana amb normalitat és també una novetat al panorama audiovisual actual.
Que el projecte agrada i interessa ho demostra el fet que Pontas Films hagi aconseguit vendre els drets d´emissió en català a TV3 i en castellà a TVE, i hagi tancat un tracte amb Imagina International Sales per a la venda dels drets de distribució a tot el món, a la vegada que diversos programadors de festivals de cinema estan a l´espera de veure imatges rodades... Alguns inversors "cauen" a última hora i cal buscar-ne d´altres, la data de l´inici del rodatge s´acosta i si no es completa el finançament potser es perdi tot l´aconseguit fins aquí... Sense defallir i volent complir el calendari, s´acaba de llançar una campanya de micromecenatge (crowdfunding) a través de la plataforma IndieGogo: http://www.indiegogo.com/projects/traces-of-sandalwood
Més informació: