Una muntadora de cinema catalana al Festival Sundance, gràcies a Elvis
La muntadora de cinema catalana Èlia Gasull Balada presenta al festival de cinema independent el seu últim treball, The King, un viatge musical pels Estats Units en el Rolls Royce que Elvis Presley va adquirir el 1963.
No és fàcil fer-se un nom en l'ardu entramat de la indústria cinematogràfica nord-americana, i la muntadora catalana Èlia Gasull Balada (Barcelona, 1982) coneix molt bé quant costa l'accés als principals esdeveniments mundials del setè art. La seva aportació com a editora està a punt d'obtenir merescuts reconeixements al Festival de Sundance, la cita més important als Estats Units per a les pel·lícules independents, gràcies al seu treball en el documental The King, dirigit per Eugene Jarecki i que compta amb la producció executiva de Steven Soderbergh, que formarà part del Festival com a projecció especial el proper 25 de gener.
The King, estrenat sota el nom de Promised Land en l'última edició del Festival de Cannes, es va rodar durant la campanya electoral americana del 2016. Al volant del Rolls Royce que Elvis Presley va comprar el 1963, Eugene Jarecki recorre les carreteres nord-americanes en un road trip musical que passa per ciutats com Memphis, Nova York, Los Angeles i Las Vegas. Quaranta anys després de la mort del "rei del rock", la pel·lícula mostra que, com Elvis, Amèrica del Nord ha seguit el mateix camí: bella, jove i plena d'esperança en els seus inicis, s'ha corromput de mica en mica a causa de la influència nefasta del poder i dels diners. The King explora l'evolució del somni americà en un moment crític de la seva història. El llarg documental, en el qual participen actors com Alec Baldwin, Ethan Hawke o Ashton Kutcher, a més de comptar amb polítics i reconeguts personatges nord-americans, ha rebut excel·lents crítiques en publicacions tan prestigioses com The Guardian o Hollywood Reporter.
Èlia Gasull, de Barcelona a Nova York
Èlia Gasull treballa com a muntadora de cinema des de 2008. Els seus desitjos de treballar en projectes que tinguessin projecció internacional i buscar oportunitats que continuessin alimentant la seva passió pel cinema la van portar a Brooklyn (Nova York), on resideix des de fa 5 anys. Així, la seva trajectòria professional es desenvolupa entre Espanya i els Estats Units.
Prèviament a The King, va editar el llargmetratge Icaros: A Vision, que va formar part de la competició internacional al Festival de Tribeca del 2016 i posteriorment va ser seleccionat per festivals com Warsaw, La Roche Sud Yon, l'Havana, Guadalajara, Lima, Mill Valley , Cleveland, Göteborg, Indiebo Bogotà i Cuenca. Esquire i The New Yorker la van incloure en les seves llistes de les millors pel·lícules americanes del 2017.
En dues ocasions ha format part dels Labs per documental i ficció que organitza l'Independent Filmmaker Project de Nova York. El seu treball per a televisió inclou co-produccions per la CNN, Netflix, PBS, National Geographic, OWN, Televisió de Catalunya i Televisió Espanyola. I la seva faceta docent l'ha portat a impartir classes d'edició i post-producció a la Universitat Autònoma de Barcelona i al Edit Center de Nova York.
Actualment, Èlia està editant un documental sobre el dissenyador de moda americà Halston, dirigit per Frederich Tcheng (Dior and I) i acaba de formar part del jurat de la competició nacional del festival de cinema DocsBarcelona Valparaiso (Xile).
Entre les seves fites més personals i treballs propis, Èlia ha començat a rodar projectes relacionats amb la dansa. Actualment està treballant en una peça de vídeo art amb dos joves coreògrafes de Brooklyn, que s'estrenarà a finals del 2018.