"Entre dos aguas", d’Isaki Lacuesta, gran triomfadora de l'onzena edició dels Premis Gaudí
- Entre dos aguas s’endú 7 dels 9 premis als que aspirava, entre ells els de Millor pel·lícula en llengua no catalana, direcció, actor protagonista i música original
- El desencant generacional que retrata Les distàncies guanya el Gaudí a Millor pel·lícula
- Viaje al cuarto de una madre, una altra de les grans triomfadores de la nit, aconsegueix el Premi del públic a la millor pel·lícula, els dos guardons d’interpretació femenina, per Lola Dueñas i Anna Castillo, i el de guió, per Celia Rico
- El fotógrafo de Mauthausen s'endú quatre premis: Millor direcció de producció, vestuari, direcció artística i maquillatge i perruqueria
- L’actor Oriol Pla ha recollit el seu segon Gaudí consecutiu a Millor secundari, enguany per Petra
- Joan Pera ha protagonitzat el moment més emotiu de la gala en recollir el Gaudí d’Honor-Miquel Porter 2019 de mans de Mercè Sampietro, homenatjada per l'Acadèmia l'any passat
Dotze anys després de La leyenda del tiempo, Isaki Lacuesta va decidir tornar a Cadis i rescatar els seus dos protagonistes, aleshores nens i ara homes immersos en un entorn poc esperançador. La proposta, que ja va conquerir el darrer Festival de San Sebastián, corona el palmarès dels onzens Premis Gaudí i tanca un díptic insòlit al cinema català. Entre dos aguas s'ha alçat com la triomfadora de nit, guanyant els premis a Millor pel·lícula en llengua no catalana, Millor direcció i Millor actor protagonista per Israel Gómez Romero. El film també s'endú els Gaudí a Millor muntatge, per Sergi Dies, Millor fotografia, per Diego Dussuel, Millor so, per Amanda Villavieja i Alejandro Castillo, i Millor música, per Kiko Veneno i Raül Refree.
La nombrosa presència a les nominacions d'un cinema dirigit per dones també s'ha vist reflectida en un palmarès que inclou Les distàncies, d'Elena Trapé, com a Millor pel·lícula, La última virgen, de Bàrbara Farré, com a Millor curtmetratge, i Vida privada, de Sílvia Munt, com a Millor pel·lícula per a televisió. Tanmateix, brillen entre les guanyadores Viaje al cuarto de una madre, de Celia Rico, amb el Premi especial del públic i tres premis de l’Acadèmia - entre ells el de Millor guió– i El fotógrafo de Mauthausen, de Mar Targarona, amb quatre guardons.
Els Gaudí per a Lacuesta i Rico demostren els forts vincles del cinema català amb l'espanyol i l'europeu: el cineasta gironí, reconegut fa poques setmanes amb una exposició i una retrospectiva al Centre Pompidou de París, ha estat capaç de radiografiar com ningú el desesperançat panorama que es viu a la Badia de Cadis. També la directora andalusa Celia Rico és un exemple: instal·lada a Barcelona des del 2003, ara exerceix de professora de Direcció a l’ESCAC i ha gestat a Catalunya la seva opera prima, que ha acabat rodant a Constantina (Sevilla). Kiko Veneno, d’arrels catalanoandaluses, ha estat premiat juntament amb Raül Refree per la música d’Entre dos aguas.
En l'apartat interpretatiu, la química que demostren Lola Dueñas i Anna Castillo, mare i filla a la ficció a Viaje al cuarto de una madre, ha fet que s'emportin els Gaudí a Millor actriu protagonista i secundària, respectivament. Oriol Pla, per la seva banda, s'ha endut el guardó a Millor actor secundari per la seva feina a Petra. És el seu segon Gaudí consecutiu, després de l'aconseguit l'any passat en la mateixa categoria per Incerta Glòria. Per la seva banda, l'Acadèmia ha reconegut amb el premi a Millor actor protagonista, l'emotiva tasca d'Israel Gómez Romero, intèrpret no professional, a Entre dos aguas.
Els guardons més populars
Creat l'any passat amb una magnífica recepció, l'Acadèmia de Cinema Català ha tornat a obrir els guardons a la votació popular amb el Premi especial de públic, que enguany ha recaigut en Viaje al cuarto de una madre, escollida pels espectadors com la millor pel·lícula de l’any.
Un dels moments més emotius de la gala ha arribat amb el Premi Gaudí d'Honor-Miquel Porter 2019, que ha recollit Joan Pera de mans de Mercè Sampietro, distingida amb aquest guardó l'any passat. Estimadíssim pel públic des dels temps del televisiu Doctor Caparrós, i que va viure tot un fenòmen teatral al costat de Paco Morán amb obres com La extraña pareja o La jaula de las locas, l'actor mataroní s'ha endut aquest reconeixement per la seva feina als escenaris, al cinema (amb treballs com Forasters o la recent Yucatán) i doblant al català i castellà a Woody Allen o a Rowan Atkinson. El Premi Gaudí d'Honor-Miquel Porter ha reconegut anteriorment les carreres de Jaime Camino (2009), Josep Maria Forn (2010), Jordi Dauder (2011), Pere Portabella (2012), Montserrat Carulla (2013), Julieta Serrano (2014), Ventura Pons (2015), Rosa Maria Sardà (2016) i Josep Maria Pou (2017) i Mercè Sampietro (2018).
Premiats experimentats
Vuit anys després de Bicicleta, cullera, poma, Carles Bosch i el productor Tono Folguera han repetit el guardó a Millor documental per Petitet, un homenatge "rumbero" al músic Joan Ximénez. Pel que fa al Gaudí a Millor pel·lícula d'animació, la guanyadora ha estat Memòries d'un home en pijama, de Carlos Fernández de Vigo. I l'excel·lent trajectòria de festivals i premis internacionals de la polonesa Cold War, de Pawel Pawlikowski, es reflecteix també als Gaudí, com a Millor pel·lícula europea.
D'entre els guanyadors d'aquest any, destaquen professionals experimentats com Lluís Rivera, guanyador del premi als Millors efectes visuals juntament amb Laura Pedro i Ricard Barriga, per Superlópez. Rivera ja tenia tres premis de l'Acadèmia, per Anacleto: Agente secreto (2015), [REC] 4: Apocalipsis (2014) i Los últimos días (2013). També repeteixen, totes dues per la seva feina a El fotógrafo de Mauthausen, Mercè Paloma i Caitlin Acheson. La primera ha recollit el tercer Gaudí de la seva carrera pel vestuari del film: l'any passat el va guanyar per Incerta Glòria i a l'edició de 2015 el va aconseguir per Stella cadente. Per la seva banda, Acheson s'ha endut el Gaudí a Millor maquillatge i perruqueria, al costat de Jesús Martos. Ja l'havia guanyat a l'edició de 2012 per Bruc: la llegenda. L'experimentada Rosa Ros, per contra, s'ha emportat el primer Gaudí de la seva trajectòria per la direcció artística d’El fotógrafo de Mauthausen.
PALMARÈS XI PREMIS GAUDÍ
Millor pel·lícula
LES DISTÀNCIES, dirigida per Elena Trapé, escrita per Elena Trapé, Miguel Ibáñez Monroy i Josan Hatero i produïda per Coming Soon Films (Marta Ramírez) i producció associada de Televisió de Catalunya (Cruz Rodríguez), Busse&Halberschmidt (Marcelo Busse), Miss Wasabi Films (Isabel Coixet) i la participació de TVE i Movistar+.
Millor pel·lícula en llengua no catalana
ENTRE DOS AGUAS, dirigida per Isaki Lacuesta, escrita per Isaki Lacuesta, Isa Campo i Fran Araújo i produïda per La Termita Films S.L. (Isa Campo), BTeam S.L. (Alex Lafuente), All Go Movies S.L. (Álvaro Alonso), Mallerich Films Paco Poch (Paco Poch), amb producció associada de Bord Cadre Films (Dan Wechsler) i Studio Indie Productions (Rodrigo Tarazona), amb la participació de Televisió de Catalunya, Canal Sur i Movistar+.
Millor direcció
Isaki Lacuesta, per ENTRE DOS AGUAS
Millor guió
Celia Rico, per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE
Millor protagonista femenina
Lola Dueñas, per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE
Millor protagonista masculí
Israel Gómez Romero, per ENTRE DOS AGUAS
Millor direcció de producció
Eduard Vallès i Hanga Kurucz, per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN
Millor pel·lícula documental
PETITET, dirigida i escrita per Carles Bosch i produïda per Lastor Media (Tono Folguera i Carles Bosch), Turkana Films (Rosa Maria Fusté i Alfonso Par), Vilaüt Films (Sergi Moreno) i Televisió de Catalunya (Jordi Ambròs).
Millor curtmetratge
LA ÚLTIMA VIRGEN, dirigit per Bàrbara Farré, escrit per Bàrbara Farré i Lucas Casanovas i produït per Escac Films (Sergi Casamitjana i Lita Roig).
Millor pel·lícula per a televisió
VIDA PRIVADA, dirigida per Sílvia Munt, escrita per Coral Cruz, basada en la novel·la de J.M de Sagarra i produïda per Oberon Cinematogràfica (Antonio Chavarrías), amb coproducció de Televisió de Catalunya (Oriol Sala-Patau i Cruz Rodríguez).
Millor pel·lícula d'animació
MEMÒRIES D’UN HOME EN PIJAMA, dirigida per Carlos Fernández de Vigo, escrita per Paco Roca, Ángel de la Cruz i Diana López Varela i produïda per Dream Team Concept (Jordi Mendieta i Ángel de la Cruz), LadyBug (Ángel de la Cruz) i Hampa Studio (Alejandro Cervantes).
Millor direcció artística
Rosa Ros, per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN
Millor actriu secundària
Anna Castillo, per VIAJE AL CUARTO DE UNA MADRE
Millor actor secundari
Oriol Pla, per PETRA
Millor muntatge
Sergi Dies, per ENTRE DOS AGUAS
Millor música original
Kiko Veneno i Raül Refree, per ENTRE DOS AGUAS
Millor fotografia
Diego Dussuel, per ENTRE DOS AGUAS
Millor vestuari
Mercè Paloma, per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN
Millor so
Alejandro Castillo i Amanda Villavieja, per ENTRE DOS AGUAS
Millors efectes visuals
Laura Pedro, Lluís Rivera i Ricard Barriga, per SUPERLÓPEZ
Millor maquillatge i perruqueria
Caitlin Acheson i Jesús Martos, per EL FOTÓGRAFO DE MAUTHAUSEN
Millor pel·lícula europea
COLD WAR, dirigida i escrita per Pawel Pawlikowski i produïda per MK2 Productions, Apocalypso Pictures, Film4, Opus Film, Protagonist i BFI Film Fund.
L’Acadèmia rep el suport de: GENERALITAT DE CATALUNYA – DEPARTAMENT DE CULTURA - ICEC / DIPUTACIÓ DE BARCELONA / AJUNTAMENT DE BARCELONA – INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA / FUNDACIÓ SGAE / FUNDACIÓ AISGE / LOTERIA DE CATALUNYA / EGEDA - FILMOTECH / GREMI D’EMPRESARIS DE CINEMES DE CATALUNYA
Mitjans de comunicació oficials: TELEVISIÓ DE CATALUNYA / CATALUNYA RÀDIO / LA VANGUARDIA / LA XARXA / AGÈNCIA CATALANA DE NOTÍCIES
Patrocinador oficial: ESTRELLA DAMM
Perruqueria oficial: MONTIBELLO
Maquillatge oficial: CAZCARRA IMAGE GROUP