Skip to main content

El cicle Converses de l'Acadèmia reflexiona sobre els ponts entre el cinema independent nord-americà i català, en una col·laboració amb l’Americana Film Fest


Els germans Zellner, Jordi Torrent, Clara Roquet i David Victori participen en una taula rodona sobre el cinema independent nord-americà i català

En el marc del cicle de Converses de l'Acadèmia, inaugurat durant la cursa dels XI Premis Gaudí, l’Acadèmia del Cinema Català i l’Americana Film Fest han proposat un diàleg entre 5 professionals vinculats al cinema independent a Catalunya i als Estats Units per reflexxionar sobre els punts en comú entre aquest cinema a banda i banda de l’Atlàntic: els germans David i Nathan Zellner, convidats especials de l'edició d'enguany de l'Americana i peces clau del cinema indie nord-americà com a directors, guionistes i productors; Jordi Torrent, director i productor català afincat a Nova York; i dos membres de l'Acadèmia catalana, el director David Victori i la directora i guionista Clara Roquet.

La sessió ha estat moderada pel periodista i escriptor Toni García Ramón, crític de cinema a El País i col·laborador d’Esquire, Wall Street Journal o Harpers Bazaar, entre d’altres publicacions. Durant la sessió s'han tractat diversos temes al voltant de la definició del que entenem com a cinema independent, i si realment és útil i necessari treballar amb aquestes etiquetes, com ha comentat David Victori. Jordi Torrent, per la seva banda, ha apuntat que "no necessàriament tot el cinema independent és cinema d'autor", i ha mencionat que una de les claus per a definit el cinema independent és el model de finançament que segueix un determinat tipus de pel·lícules, que permet que es desenvolupin al marge de la indústria establerta. En aquest sentit, s'ha comentat també el fenomen del cinema independent comercialitzat, que s'origina als marges però en un moment donat acaba integrant-se en els canals de distribució massius i arriba al gran públic.

Aprofitant la presència dels germans Zellner a la sessió, s'ha volgut definir el cinema independent també des del punt de vista geogràfic, parlant d'Austin, la ciutat natal dels cineastes, com a meca de la producció indie nord-americana, gràcies a iniciatives tan potents com el festival South By SouthWest i autors que han basat la seva feina a la capital de Texas, com ara Tarantino, Terrence Malick o Richard Linklater. La importància de la creació d’una comunitat física que es retroalimenta i s’anima mútuament a arriscar i provar.

Seguint amb la voluntat d'acotar i definir el cinema independent, García Ramón ha demanat als ponents que mencionin alguns dels referents que van marcar la seva creació en l’àmbit del cinema indie. A partir d'aquesta premisa s'han posat sobre la taula grans autors considerats clàssics de l'indie i referències més contemporànies: Jordi Torrent ha assenyalat la influència que ha rebut de John Cassavettes al llarg de la seva trajectòria i l'impacte que va suposar veure la pel·lícula Slacker, de Richard Linklater. Tots els participants han coincidit en destacar cineastes que han obert la possibilitat a noves narratives, espais i personatges, com ara Jim Jarmusch o Wes Anderson. Clara Roquet ha destacat la rellevància de cineastes com Chantal Akerman o Barbara Loden, que amb els seus films han contribuït a posar la mirada sobre personatges que no sovint no tenen cabuda en les narratives convencionals, un possible tret definitori i comú del cinema independent a les dues bandes de l’Atlàntic, i una característica clau que ha permès mostrar la dona d'una manera nova, allunyada dels estereotips. David Victori ha mencionat un film recent com a referència, Good time, protagonitzat per Robert Pattinson i estrenat directament a Netflix sense passar per les sales comercials. 

En aquest sentit, el canvi de paradigma i l'eclosió de les plataformes de VOD ha estat el tema que ha ocupat la última meitat de la sessió. Per una banda, tots els participants de la taula han coincidit en el valor positiu d'aquestes plataformes com a finançadores de tot tipus de continguts i la possibilitat d'internacionalitzar projectes locals, però a la vegada s'ha manifestat preocupació per la possible desaparició de l'experiència col·lectiva de la sala de cinema i la desconnexió entre espectadors que generen les plataformes. Nathan Zellner ha apuntat que "cal trobar maneres d'adaptar-se a la indústria, que canvia constantment" mentre que Clara Roquet, a mode de conclusió, ha afirmat que "el cinema independent seguirà existint, i serà allò que passi fora del sistema, sigui quin sigui aquest sistema".